<p>W dniu 26 stycznia 2015 roku w Rzeszowie odbyło się podpisanie kontraktu  eksportowego pomiędzy sp&oacute;łką Makarony Polskie SA a firmą Raya  Distribution. Raya Distribution jest firmą spożywczą należącą do Raya  Holding for Technology and Communications, sp&oacute;łki publicznej, notowanej  na giełdzie w Kairze od maja 2005 roku.</p><p><strong>&minus; Dwadzieścia pięć lat temu, z grupą wsp&oacute;łpracownik&oacute;w rozpoczynałem tutaj projekt, kt&oacute;ry dzisiaj jest znanym w Polsce brandem &ndash; Praska Giełda Spożywcza &nbsp;&ndash; powiedział Zenon Daniłowski, przewodniczący Rady Nadzorczej, jej założyciel i długoletni prezes, witając gości podczas obchod&oacute;w z okazji ćwierćwiecza działalności firmy.</strong></p><p><strong>Praska Giełda Spożywcza obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności. Jubileuszowa uroczystość w ogrodach leśnych restauracji &bdquo;Na Skrajnej&rdquo; zgromadziła liczne grono gości.</strong></p><p><strong><span> </span>Na okoliczność 25-lecia działalności Praskiej Giełdy Spożywczej, jej przedstawiciele oraz operatorzy zostali 29 września br. przyjęci przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela.</strong></p>
Aktualności

Otwarcie Salonu Polskich Smaków

Praska Giełda Spożywcza w Ząbkach we współpracy z Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego – jako pierwsza w Polsce uruchomiła przedsięwzięcie handlowe, wyspecjalizowany salon, w którym oferowane są tradycyjne, regionalne produkty spożywcze, wolne od środków chemicznych, stanowiących nieodłączny składnik żywności produkowanej na skalę masową.

Oscypek, bundz, bryndza, korboc, kiełbasa swojska, polędwica wędzona, grzyby suszone i marynowane, borówki, żurawina, przetwory z runa leśnego, miody pszczele, sękacze i inne tradycyjne wyroby cukiernicze – to przykłady z bogatego asortymentu polskich produktów regionalnych i tradycyjnych, które znajdują się w sprzedaży na Praskiej Giełdzie.

Żywność naturalna, zdrowa, wysokiej jakości bez chemicznych dodatków i konserwantów, produkowana tradycyjnie, zgodnie z narodowym dziedzictwem kulinarnym, to wielka szansa dla polskiego rolnictwa, ale także sposób na rozwój regionalny, walkę z bezrobociem i skuteczną promocję Polski. Ostatnio wzrosło zapotrzebowanie na produkty przygotowywane z naturalnych surowców, według uświęconych wielowiekową tradycją receptur. Pilnym zadaniem stało się obecnie zbudowanie krajowego rynku na te produkty.

2 grudnia 2005 r. odbyła się na Praskiej Giełdzie Spożywczej uroczystość otwarcia salonu POLSKIE SMAKI – TRADYCJA I JAKOŚĆ. Swoją obecnością zaszczycili ją: Ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej arcybiskup Sławoj Leszek Głódź oraz Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel.

Otwarcie poprzedziła konferencja prasowa, prowadzona przez red. Jana Zwolińskiego – szefa Redakcji Rolnej Polskiego Radia, w której wzięli udział przedstawiciele organizatorów: prezes Praskiej Giełdy Spożywczej Zenon Daniłowski oraz prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Grzegorz Russak, a także dyrektor Biura Oznaczeń Geograficznych i Promocji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Dariusz Goszczyński. Na konferencję przybyli licznie dziennikarze telewizji, radia oraz gazet ogólnopolskich i lokalnych.

Prezes Zenon Daniłowski przedstawił Praską Giełdę Spożywczą jako znaczący na Mazowszu rynek hurtowy, odgrywający istotną rolę w dystrybucji artykułów spożywczych – szczególnie w aglomeracji warszawskiej. – „Chcemy doprowadzić do tego, aby na naszym terenie produkty regionalne znalazły w obrocie handlowym swoje stałe miejsce. Na początek ich sprzedaż mieści się w pawilonie o powierzchni 150 m2, natomiast w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba, PGS zaoferuje chętnie nawet 1000 m2 na potrzeby dystrybucji regionalnych produktów” – zapewnił prezes Praskiej Giełdy Spożywczej.

Prezes Grzegorz Russak zaznaczył, że podczas gdy w Polsce ilość produktów regionalnych jest na rynku znikoma, w niektórych krajach Zachodniej Europy stanowią one do 30 proc. ogółu produktów spożywczych w obrocie. Stwierdził, że konieczne jest zniesienie przepisów krępujących polskiego producenta, a nie wymaganych przez unijne dyrektywy oraz uwolnienie od zbytecznej kontroli, która paraliżuje drobną wytwórczość.

Polska, zdrowa, o wysokiej jakości, żywność sprzedawana jest niejednokrotnie za granicę, gdzie często stanowi surowiec, przetwarzany na produkt regionalny pod marką obcego kraju. Produkt taki sprowadzany jest następnie do Polski jako regionalny obcy wyrób. Z punktu widzenia ekonomii oraz promocji polskiego produktu jest to sytuacja skandaliczna.

Polska ma wyjątkową szansę, by produkować żywność naturalną na skalę ogólnokrajową. Masowe wytwarzanie tradycyjnych produktów oraz ich sprzedaż winny stać się zajęciem dla 1,5 miliona ludzi mieszkających na wsi, którzy obecnie poszukują pracy – dodał prezes Grzegorz Russak.

Po konferencji prasowej – zgromadzonych przed pawilonem, w którym odbywa się sprzedaż produktów tradycyjnych, powitał prezes Praskiej Giełdy Spożywczej Zenon Daniłowski. Podkreślił, że na PGS oferowane są produkty tradycyjne, ale przygotowywane niejednokrotnie z udziałem nowoczesnych standardów wykonania. Wyraził nadzieję na rozwinięcie przedsięwzięcia POLSKIE SMAKI, aby za rok regionalne produkty znalazły się w bieżącej ofercie działających na Giełdzie hurtowni. „Stajemy z jakością, naprzeciw promocji masowej produkcji” – stwierdził Prezes Praskiej Giełdy. – „W tej nierównej walce o obecność polskich produktów tradycyjnych na rynku, producenci i kupcy winni uzyskać znaczące wsparcie ze strony rządu oraz ze środków finansowych polskiego państwa”.

Minister Rolnictwa Krzysztof Jurgiel zadeklarował wsparcie dla produkcji regionalnej. Zapowiedział działania w kierunku zmian ustaw, które odblokują inicjatywę w zakresie rozwoju i promocji rynku produktów tradycyjnych. Wyraził oczekiwanie na ścisłą współpracę ze środowiskami zaangażowanymi w obecność tych produktów na rynku.

Deklarację działania na rzecz produktów regionalnych złożył członek zarządu województwa mazowieckiego Jan Engelgard. Z kolei burmistrz Ząbek Jerzy Boksznajder zwrócił uwagę na dynamikę poczynań ze strony zarządu PGS w inicjatywach na rzecz polskiego handlu oraz krajowych produktów spożywczych.

Arcybiskup Sławoj Leszek Głódź z uznaniem wyraził się o przedsięwzięciu promującym polską żywność i życzył Bożego błogosławieństwa w działaniach zmierzających do popularyzacji narodowej tradycji kulinarnej – służącej zdrowiu społeczeństwa oraz ożywieniu rodzimej produkcji rolnej i handlu. Poświęcił również Praską Giełdę Spożywczą i z osobna pawilon POLSKICH SMAKÓW.

W uroczystości otwarcia wzięli ponadto udział: przewodniczący senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senator Jerzy Chróścikowski, członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Jan Engelgard, dyrektor Departamentu Rolnictwa i Modernizacji Terenów Wiejskich w Urzędzie Marszałkowskim Ireneusz Majcher oraz przewodniczący Rady Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego Henryk Wujec.

Podczas otwarcia POLSKICH SMAKÓW swoje produkty oferowali: Eko-Smak z Korycina, Cukiernia Zaniewicz z Międzyrzeca Podlaskiego, Gospodarstwo Pasieczne „Pszczelnik” z Pieniężna, „Bacówka na Wójciźnie” z Gliczarowa, Zakład Handlu i Przetwórstwa Owocowego „Ścinawa” ze Ścinawy, „Runoland” z Góry Śląskiej, Spółdzielnia Mleczarska z Błonia, Piekarnia Staropolska z Wołomina oraz Browar z Czarnkowa.

Goście z zainteresowaniem obejrzeli stoiska, a także degustowali i nabywali oferowane produkty.

Uczestnicy otwarcia, które odbyło się w trakcie chłodnej, późnojesiennej aury, zostali poczęstowani przez organizatorów gorącym posiłkiem. Świeżonkę, przygotowaną na patelni o średnicy półtora metra, serwował kuchmistrz Zbigniew Binek, generalny kucharz wyścigu Tour de Pologne. Radosną atmosferę zapewniała muzyka i śpiew w wykonaniu Kapeli znad Baryczy.