SoFood - Certyfikat Dobry Produkt |
Jak sprawić, by skarby lokalnej wytwórczości trafiły do rąk konsumentów – mieszkańców stołecznej aglomeracji, poszuku- jących żywności dobrej i zdrowej? Czy nie zainteresować nimi najpierw hurtowników i kupców? Tak też było podczas III Dni Produktów Regionalnych i Tradycyjnych „Polskie Smaki”, które 24 i 25 maja br. miały miejsce na Praskiej Giełdzie. Było to prawdziwe święto dobrej polskiej żywności – opartej na składnikach wyłącznie naturalnych oraz przygotowanej według tradycyjnych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie receptur.
Tym razem swoje wyroby i kulinarne smakowitości oferowali wystawcy z województw: kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego. Na dni prezentacji, podczas których odbywała się degustacja i kiermasz produktów, przybyło ponad pięćdziesięciu producentów. Mieli oni okazję zaprezentowania mieszkańcom Stolicy i aglomeracji warszawskiej bogactwa kulinarnego swoich regionów.
Wytwórcy produktów tradycyjnych z Ziemi Kujawskiej, charakteryzującej się wysokiej jakości przetwórstwem rolno-spożywczym, oferowali m. in. kiełbasę białą w słoiku, leberkę, ser smażony, kajmak i polkrem. Reprezentujący tradycyjnie rolniczą Ziemię Świętokrzyską prezentowali placek spod kamienia, dzionie rakowskie, fasolę korczyńską, konfiturę z jarzębiny, syropy z wyciągów ziół oraz potrawy z kaszy jaglanej gierczyńskiej. Z oferty producentów z Mazowsza, które reprezentowane jest każdego roku, można było skosztować rejbak, ciastka ze skwarkami, mozzarellę w zalewie, pasztet dziadka Wawrzyńca czy konfitury wiśniowe z miodem. Wiele z prezentowanych podczas „Polskich Smaków” wyrobów jest wpisanych na prowadzoną przez Ministerstwo Rolnictwa listę produktów tradycyjnych, zaliczanych do dziedzictwa kulinarnego naszego kraju. Wobec części tych produktów podejmuje się z kolei starania o wpisanie ich na listę.
Prezentowane wyroby cieszyły się dużym powodzeniem licznie odwiedzających zorganizowaną na Praskiej Giełdzie imprezę. Można było prawie wszystkiego spróbować oraz zakupić to, co szczególnie się spodobało i co przypadło do smaku. Korzystano z niepowtarzalnej okazji, aby wypytać o składniki oraz sposoby przygotowania poszczególnych produktów. Radosną atmosferę festynu podkreślały regionalne stroje sprzedających oraz dziarskie rytmy grających na przemian ludowych kapel – „Opatowiaków” z Opatowa oraz „Kapeli Czesława Wojsława” z Jędrzejowa. Nie zabrakło też rytmów bliższych sercom mieszkańców stolicy. Dla uczestników Dni Produktów grała i śpiewała „Ferajna z biglem” z Czerniakowa, pod kierunkiem Zbyszka Kowalczyka, który na Praskiej Giełdzie sprzedaje na codzień produkty regionalne.
„Taka symbioza rynku hurtowego oraz produktów regionalnych i tradycyjnych powinna się rozwijać – powiedział Zenon Daniłowski, prezes Praskiej Giełdy Spożywczej. – Już niedługo rynki hurtowe będą mogły korzystać z dotacji unijnych na rozwój handlu i na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw. Małe przedsiębiorstwa, wytwarzające żywność tradycyjną, mają szansę sprzedaży swoich produktów głównie przez strukturę rynków hurtowych. Producenci, którzy oferują produkty według regionalnych starych receptur, a przy tym coraz częściej wytwarzają je z użyciem nowoczesnej technologii, będą coraz bardziej obecni na naszym rynku hurtowym. Jest to pierwszy krok tych produktów do rynku warszawskiego, a być może i na eksport”.
Celem przedsięwzięcia organizowanego przez Praską Giełdę Spożywczą jest także przyczynienie się do rozwoju małych firm z niewielkich miejscowości, które dzięki zorganizowanej prezentacji zyskują szansę na zdobycie nowych odbiorców, poszerzenie produkcji i zwiększenie zatrudnienia. Te firmy – które kontynuują rodzinne tradycje i umacniają nasze kulinarne dziedzictwo – dzięki takiej imprezie mają możliwość nawiązania kontaktów handlowych. Problem obecności wytwarzanych przez nie wyrobów w sklepach nie jest obecnie związany z produkcją, tylko ze sprzedażą wyprodukowanej zdrowej żywności. Dni Produktu Regionalnego powstały z myślą o tym, aby przyczynić się do rozwoju sieci sprzedaży tych wyrobów – tak, aby były one dostępne w większym zakresie dla zwykłych konsumentów. Jeśli zadba się o odpowiednią promocję, to te produkty będą się na pewno dobrze sprzedawały. Skorzystają na tym klienci i sklepikarze, dla których Praska Giełda Spożywcza jest miejscem zaopatrzenia.
Na Dni Produktu Regionalnego przybył na Giełdę wicepremier i minister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Lepper, który zwrócił uwagę na znaczenie promocji rodzimej żywności za granicą i rozwój jej eksportu. – „Tak wspaniałej żywności, jak polska, świat nie zna. Trzeba ją wypromować, bo to nasz najlepszy towar eksportowy” – przekonywał. „Wytwarzanie, ochrona i promocja żywności wysokiej jakości odgrywają w państwach Unii Europejskiej coraz bardziej znaczącą rolę. Oczywiście świat poszedł tak daleko – zauważył Andrzej Lepper – że nie da się produkować żywności tylko ze składników naturalnych. Należy jednak dążyć do tego, aby w sklepie był wybór. Klient ma prawo dowiedzieć się, ile naprawdę w szynce jest mięsa – zarówno w tej naturalnej, jak i przemysłowej – a ile różnych dodatków. Chodzi o to, aby ci, których będzie stać na żywność naturalną wiedzieli, że warto ją kupić!” Premier zademonstrował jak wysoko ceni produkcję żywności regionalnej, odwiedzając stoiska wszystkich bez wyjątku producentów i rozmawiając o ich wyrobach, które także chętnie kosztował. Podczas otwarcia Dni Produktów obecni byli ponadto: marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas, wicemarszałek województwa mazowieckiego Waldemar Roszkiewicz, burmistrz miasta Ząbki Robert Perkowski, wicestarosta powiatu wołomińskiego Piotr Uściński, starosta powiatu opatowskiego Kazimierz Kotowski, wiceprezydent Światowego Związku Rynków Hurtowych Wolf Rohde, sekretarz generalna Światowego Związku Rynków Hurtowych Maria Cavit, prezes Polskiej Izby Produktów Regionalnych i Lokalnych Grzegorz Russak oraz prezes Stowarzyszenia Polskie Rynki Hurtowe Grzegorz Hempowicz.
Z ofertą produktów, opartych na składnikach naturalnych wystąpiły na Dniach Produktów także firmy hurtowe, które na Praskiej Giełdzie Spożywczej prowadzą działalność. To one stwarzają na co dzień możliwość, aby zaopatrzyć się w wiele z tych produktów, które można było zobaczyć i skosztować podczas tegorocznych POLSKICH SMAKÓW.
Imprezie towarzyszyła bogata oferta najnowszych modeli samochodów dostawczych: DAF, Ford, IVECO, KIA, Mercedes, Renault, Toyota oraz Volkswagen.
Województwo Mazowieckie:
Województwo Świętokrzyskie:
Województwo Kujawsko-Pomorskie: